Sabtu, 23 Februari 2013

Di mana kau Doraemon


Penghujung Abad ke 21

Hari ini adalah hari yang terakhir dalam kalendar Masehi tahun 2100. Esok adalah abad ke 22. Aku tak sabar menunggu ketibaannya sebab aku teringin nak jumpa Doraemon. Mengikut artifak lama yang dijumpai dalam penggalian tanah di sekitar Tokyo, sebuah robot kucing dari abad ke 22 kembali ke tahun 1970 untuk menolong Nobita. Dikatakan Nobita ini bernasib malang dan sering dibuli Giant. Doraemon memiliki poket yang bersambung ke dimensi keempat. Di situlah gajet-gajet hebatnya di simpan. Ramai kawan-kawan aku kata yang cerita Doraemon tu cerita dongeng. Cakaplah apa pun aku tetap percaya yang Doraemon tu wujud. Kalau tak masakan wujud patung Doraemon. Besar pulak tu. Tinggi dalam tujuh kaki. Berat dalam lima ratus kilogram. Sekarang ni patung tu ada terpamer kat Muzium Sejarah Dr. Ronaldo.

“Sampai bila kau nak berkhayal ni Aiman?” Suara itu mengejutkan aku dari lamunan. Aku menoleh ke kiri dan ke kanan mencari pemilik suara itu. Laci meja aku tiba-tiba terbuka. Sebuah makhluk keluar darinya. Aku kenal makhluk itu. “Doraemon!” Aku menerpa ke arah Doraemon. Doraemon mengeluarkan senjata dari poketnya dan menembak aku. “Doraemon atuk kau. Bangun sekarang!” Celik mata aku. Rupa-rupanya aku bermimpi dalam mimpi. Asam jawa betul keluhku dalam hati. Fahmi abang sulungku menarik kain langsir. Duh! Pedih mata aku. Sinaran matahari begitu terang sekali. “Pergi mandi lekas! Upacara kelelakian akan bermula sekejap saja lagi” ujar Fahmi. Alamak. Hari ni aku akan bersunat. Eh napa abang aku cakap upacara kelelakian. Skema betul.

Aku merendamkan diri di dalam air sejuk. Burr… Baju apa aku nak pakai ye kataku dalam hati sebaik saja selesai mandi. Kain pelekat ngan baju Adidas ni ok gak. Bunyi hon kedengaran berkali-kali. “Cepatlah torkkk!” Ok aku datang. Aku melangkah kaki menaiki basikal buruk. Abangku mengayuh basikal sambil menyanyikan lagu Ikan di Laut Asam di Darat. Lagu kuno tu diminatnya. Kalau tak salah aku lagu tu dah berusia 100 ratus tahun lebih.

Di langit beberapa kereta terbang melintasi kami. Seronoknya kalau dapat naik getusku dalam hati. “Abang. Bila saya jumpa Doraemon nanti saya nak pinjam UFO sebiji dari dia. Boleh la kita jalan-jalan ke Planet Nebula”. “Kau gila ker. Doraemon tu cerita dongeng je lah” Aku terdiam. Kenapa semua orang kata Doraemon tu palsu. Tidak! Doraemon tu betul-betul wujud. Aku yakin. Satu hari nanti aku akan pergi ke Jepun dan cari Doraemon. Pasti!

20 tahun kemudian

Aku kini berada di Tokyo Jepun. Jenuh dah aku berjalan mencari Doraemon tapi tak bertemu juga. Apabila ditanyakan kepada orang-orang tempatan mereka semua gelakkan aku. Aku hairan. Takkanlah orang Jepun sendiri tak kenal Doraemon. Takkanlah mereka ingat Doraemon tu cerita dongeng juga. Aku sudah tidak tahan lagi. Kepenatan membelenggu tubuhku. Kakiku sakit kerana berjalan tanpa henti. Aku duduk sebentar di palang besi berdekatan dengan sebuah Bank. Tiba-tiba, aku ternampak satu robot biru berbentuk kucing di sebuah kedai elektronik. Robot tu mirip Doraemon. Aku segera berlari ke arahnya. Aku tidak menoleh kiri dan kanan lagi. Kali ni aku pasti dapat mengubah nasib hidupku seperti mana Doraemon mengubah nasib Nobita. Tidak semena-mena tubuhku melayang ke udara. Aku tercampak ke tepi jalan. Aduh sakitnya. Aku melihat Doraemon memandang ke arah aku. Kenapa Doraemon tu senyap je tak gerak-gerak. Dia tak kesian ke kat aku. Doraemon! Keadaan menjadi gelap-gelita.

“Macam mana dia boleh sampai sini makcik. Kan saya dah kata dia ni tak sihat. Sakit mental” marah Fahmi kepada Cik Siti ibu saudaranya. “Mak cik kesian tengok dia. Dia asyik nak jumpa Doraemon je. Makcik bagilah dia pergi” balas Cik Siti. Mereka berdua berada di sebuah hospital pakar di Tokyo. Seorang doktor keluar dari bilik kecemasan. Fahmi dan Cik Siti segera mendapatkannya. “Bertenang. Dia dalam keadaan selamat. Kamu boleh masuk berjumpa dia” Mereka pun masuk ke dalam wad kecemasan. Aku sedang membaca sebuah komik. “Baru lepas kemalangan pun kamu boleh baca komik lagi. Nanti kejap. Ni komik Doraemon kan” tutur Fahmi. Aku mengiyakannya. Selama ni betullah Doraemon ni cerita dongeng je. Selepas kemalangan tu berlaku kepala ku yang masuk air kini sudah pulih. Aku dapat membezakan antara realiti dan fantasi. Malah aku bukannnya berada di abad ke 22 tetapi tahun 2012. Kereta terbang yang aku nampak tu sebenarnya helikopter.

“Abang saya dah pulih. Jom kita balik” ujarku. Selepas bersiap aku dan abangku bersama Cik Siti bergerak pulang. Di satu sudut, Doraemon memerhatikan kami dari jauh. Di tangannya terdapat sebuah mesin pulih sakit mental. Sekian.  

P/S: Ni hanyalah cerita karut semata-mata.

1 ulasan:

Anonymous tidak diberikan izin untuk memberi komen. Aku tak nak menggalakkan budaya trolling dan tidak gentleman dalam mengutarakan komen.