Rabu, 13 Februari 2013

Kejadian Aneh di depan Umah Aku

Semalam lepas habis solat Isyak aku pun balik lah ke umah. Lapar perut bai aku pun pergilah ke meja makan makan nasi ngan ikan bawal. Memang shedap wa kata sama lu wo. Kawan aku keturunan India nama dia Omar bagitahu dia nak datang ke umah sebelum tu lagi masa kitaorang lepak-lepak kejap kat masjid Taqiuddin. Aku tgergesa-gesa lah makan. Beberapa minit kemudian aku terdengar bunyi mesej masuk kat henpon aku yg berada di dalam bilik tidur. Aku teruskan jugak makan. Pastu baru aku gi ambek henpon tengok-tengok ada 3 misskol campur satu mesej. Alahai kecian lak. Abeh je makan aku pun keluar umah menyambut kedatangan Omar.

"Bey, tadi aku nampak ada orang macam kau kat depan umah ni" ujar Omar. Aku dah cuak dah. Orang mana lak ni. Omar pun menyambung. "Dia jalan kat sini meranduk air dan berjalan pantas ke sana" sambil menunjuk ke satu arah iaitu sebuah jalan tar yang menjadi laluan penduduk kampung. "Aku bagi dia highbeam aku ingatkan kau" Omar meneruskan ceritanya. Dalam hati aku dah ase semacam. Takkan lah pencuri aritu datang balik. "Pastu aku nampak ada sorang ni pakai helmet penuh naik moto EX5 tak ada nombor plat pendaftaran" Omar galak bercerita. Keskemaan ayat beliau bukanlah disengajakan oleh beliau sendiri melainkan akulah yang mengubah bicaranya supaya ayatnya lebih terperinci dan ringkas.

Kemudian kami pun sambunglah menyembang. Pastu aku ngan Omar pergi ke dewan orang ramai Kg. Permatang Guntung untuk mempersiapkannya sempena kedatangan orang dari Jabatan Penerangan nak sampaikan Bajet Negeri Perak. Selesai mengemas kitorang gi warung makan-makan dan minum-minum dibelanja oleh ayah aku. Setibanya di rumah aku terpikir sesuatu. Mungkinkah itu bukan pencuri aritu. Mungkin kemunculan moto ex5 tak de nombor plat tu tak ada kena mengena langsung dengan kehadiran lelaki misteri itu biarpun mereka muncul dari laluan yang sama. Aku teringat sebuah cerita dari sebuah majalah. Aku tak pasti majalah apa, Ia cerita pasal kejadian kemunculan lembaga aneh yang menyerupai seseorang yang kita kenal ditempat yang biasa dia berada. Macam contoh kita nampak kawan kita ni Mat Derih tengah mundar mandir di penjabat dia pastu bila cek balik dia dah tak ada. Tak lama pastu Mat Derih ni datang pejabat tapi pakai baju lain. Lembaga yang kawan dia nampak tu pakai baju hitam.

Omar ada cakap yang dia pakai seluar pendek paras panjang lebih kurang macam seluar aku. Pastu orang tu terus ghaib selepas berjalan ke satu arah. Omar suruh aku rahsiakan sebab mungkin dia tersalah lihat. Perkara tu mungkin juga. Mungkin betul dia tersalah nampak yang diakibatkan oleh faktor pencahayaan sekeliling dan juga beberapa faktor lain. Akan tetapi apa yang aku ingat dari cerita majalah tu kemunculan lembaga aneh menyerupai kita tu berlaku apabila ada desakan yang kuat dalam diri kita untuk berada di sana. Sebagai contoh Mat Derih tadi tersangkut kat trafik jam dan dia asyik terbayang-terbayang ofis dia. Dia nak berada di ofisnya sekarang tu jugak. Macam aku lak aku risau Omar tunggu aku lama jadi aku asyik terbayang nak keluar pergi ke depan umah. Aku tak tau lah kebenarannya. Terdapat tiga teori. Pertama, yang datang tu pencuri dan dia lari selepas Omar bagi highbeam kat dia. Kedua, Omar tersalah nampak dan yang ketiga itu mungkin imej aku yang muncul secara misteri.

Apapun kebenarannya yang pasti aku masih lagi trauma dengan kejadian curi aritu. Aku ase panas hati dan tak keruan bila teringat peristiwa itu. Aku ase nak tumbuk-tumbuk je pelaku jenayah tu. Tapi aku bersabar. Sebagai manusia, hambatan perasaan adalah satu perkara yang normal. Yang penting kita kena bijak mengawalnya, Ya Allah! Berilah aku kekuatan untuk bersabar. Aamin.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Anonymous tidak diberikan izin untuk memberi komen. Aku tak nak menggalakkan budaya trolling dan tidak gentleman dalam mengutarakan komen.