Isnin, 12 September 2011

Aku, Anak Kunci dan Teka-Teki


Hai,


Tak ada benda lain kat dunia ni yang boleh buat kita rungsing melainkan benda kecik ni bila ia hilang


Tak kiralah walaupun kita ada kete sebesar BMW 7 Series


credit: autobizz.com.my


Moto secanggih Harley Davidson


credit: getonlinecar.com


Rumah secantik Banglo Siti Nurhaliza


credit: myselebriti.com


Bilik kebal setinggi 7 kaki selebar padang bola


credit: v12gether.blogspot.com


Semua tu tak bermakna kalau tak ada anak kuncinya.


Anak kunci boleh datang dalam banyak bentuk


Dalam bentuk besi bergerigi


rz-kunci.com


Dalam bentuk kad plastik



credit: tiketbfc.com

    Dalam bentuk elektronik


    credit: futureofrealestatemarketing.com


    Ada juga yang langsung tak ada bentuk




    credit: kutangabung.blogspot.com


    Macam kunci pintu hati.


    Macam manalah rupanya yer hurmm


    Kalau ada wujud aku teringin nak gunanya untuk bukak pintu hati gadis-gadis cun supaya jatuh cinta kat aku.


    Takdelah single cam sekarang ni. :-p


    Masa kecik2 dulu atuk aku pernah bagi teka teki.


    Aku masa tu masih mentah dan berhingus.


    Atuk pun bertanya Tapak apa paling besar.


    Dengan menggunakan logik akal seorang kanak-kanak aliran sains tulin aku pun berkata


    "Tapak Dinosaur tok"


    Salah kata atuk aku.


    Jawapannya Tapak Semenang.


    credit: nona.net


    Aku terasa nak mencarut tapi mengenangkan dia atuk aku maka tak jadi nak wat.


    Soalan seterusnya Sarang apa paling besar?


    Jenuh aku cuba merelatekan dengan pengetahuan sains semasa akhirnya aku jawab sarang Godzilla kot.


    "Salah lagi. Jawapannya Sarang Tiong"


    credit: nona.net




    Hurmm.. Ok apa soalan seterusnya?


    Tanjung apa paling besar tanya atuk aku.


    Aku cuba mengingat balik subjek Kajian Tempatan yang aku belajar kat sekolah rendah kebangsaan Teluk Birah


    Tapi langsung aku tak tau.


    Aduh! Macam mana ni!


    Atuk saya pass soalan tersebut kata aku cuba untuk mengelak dari salah buat kali ketiga.


    Ok.. Kunci apa paling besar? soal atuk buat kali yang terakhir.


    Haa! Yang ni aku tau.


    Dalam hati aku dah melonjak-lonjak kegembiraan.


    Dengan pantas aku menjawab "kunci Jamban tok!"


    "Salah! Jawapannya kunci air!"


    credit: feldatrolakselatan.blogspot.com




    Aduh! Asyik salah aje. Ok. Atuk, saya ada soalan pulak.


    "Haa, cakaplah apa soalannya" jawab Atuk aku penuh yakin.


    "Kunci apa yang akan buat kita bahagia tok?"


    Dengan tidak bertangguh atuk aku menjawab "keimanan dan kesabaran"


    "Salah!" balas aku. "Jawapannya kunci syurga tok!"


    Atuk aku tercengang sehinggalah Subuh esoknya.




    P/S: Perbualan teka-teki antara aku dan atuk aku memang benar-benar berlaku tapi macam biasa ada part yang aku terlebih tokok tambah. Aku rasa korang sendiri tau yang mana. Maaf ye Tok! Hehe.

    Tiada ulasan:

    Catat Ulasan

    Anonymous tidak diberikan izin untuk memberi komen. Aku tak nak menggalakkan budaya trolling dan tidak gentleman dalam mengutarakan komen.