Ahad, 11 September 2011

Manusia pilihan (Superhero UiTM Shah Alam) part 8


Kuala Lumpur

Jauh dari kota raya di sebuah gudang kayu yang telah lama ditinggalkan seorang lelaki terikat pada sebuah kerusi. Dia dalam keadaan tidak sedarkan diri. Keadaan di dalam gudang kayu itu gelap tanpa sebarang cahaya kecuali sinaran bulan yang lemah. Beberapa minit kemudian, lelaki yang terikat terjaga dari lenanya. Beliau meronta-ronta dan menjerit. Tiba-tiba lampu dinyalakan. Seorang lelaki berpakaian merah dengan selubung di kepalanya datang menghampiri. Lelaki di kerusi lantas menjerit. “Kamu nak apa haa??!! Lepaskan aku bangsat!” Rontaannya semakin kuat. Geseran antara tali dan kulit tangan telah melukakan dirinya.

“Hello encik Johan. Selama ni kamu banyak menyusahkan orang di sekeliling kamu. Tabiat menagih dadah telah memakan kemanusiaan kamu. Kamu sanggup merompak untuk mendapatkan wang. Malah kamu tergamak membunuh bapa kamu sendiri sebab dia cuba menghentikan kezaliman kamu. Hari ini aku nak uji kamu. Seluruh gudang ini akan terbakar. Kerusi tempat kamu duduk telah diskru ke lantai. Pilihan kamu ialah lepaskan diri atau mati terbakar!.”

Johan terkesima. Dia tidak faham dengan apa yang dimaksudkan oleh lelaki berbaju merah. “Kau siapa?”
Lelaki berbaju merah menyingkap selubung. “Aku ialah Api Merah. Dan kau adalah subjek yang ketujuh”. Habis sahaja berkata kedua-dua tangan Api Merah membara dengan api. Lemparan api membakar kawasan sekeliling Johan . Kayu-kayu lama yang terbiar dengan segera dijilat api. Johan tergamam dan cemas. Nafasnya menderu kencang. “Aku tau aku banyak salah. Aku jahat. Tolong maafkan aku!” rayu Johan. Api Merah menyarung kembali selubungnya. “Ujian bermula sekarang!”.

Api Merah segera beredar dari gudang. Johan menjerit-jerit meminta ampun. Api yang mengelilingi Johan merebak menjadi lebih besar. Johan berhempas pulas melepaskan diri dari ikatan tali. Kepanasan yang dirasainya tidak tertanggung lagi.Johan terus mencuba sehinggalah dia berjaya melepaskan diri dari ikatan tali. Namun api di sekelilingnya telah merebak dengan pantas. Dia sekarang terkepung oleh nyalaan api yang besar dan asap yang tebal. “Ayah! Mak! Maafkan Johan. Johan salah, Johan mintak ampun!.” Johan melutut di tengah lautan bara. “Api! Makanlah aku. Aku memang banyak dosa!”

Asap yang banyak kian melemaskan Johan. Nafasnya sesak. Kekuatan tubuhnya diragut. Johan rebah ke lantai. Dalam keadaan separuh sedar Johan terasa dirinya melayang ke langit. “Aku dah mati ke ni?” katanya lemah dan terus tidak sedarkan diri.   

                                 X  X  X

Bersambung ke part 9

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Anonymous tidak diberikan izin untuk memberi komen. Aku tak nak menggalakkan budaya trolling dan tidak gentleman dalam mengutarakan komen.